Print this Oldal

Fotó

RÖVID BEMUTATKOZÁS, REFERENCIÁK:

A Vizuális Nevelésért Alapítvány 2003 tavaszán alakult. Az alapító azzal a céllal hozta létre szervezetét, hogy megmutatkozási és művelődési lehetőséget teremtsen kezdő, képzőművészettel foglalkozóknak és művészetpártolóknak.

Célja a nevelés, oktatás és a művelődés területén (főként a középiskolás korosztályban) a vizuális nevelés segítése, támogatása.

Pécsi Diákfilmfesztivál
A 2003-2009 között alapítványunk évenként rendeztük meg “Pécsi Diákfilmfesztivál” néven országos mozgóképes versenyünket és fesztiválunkat. A 2009-es évig a fő szervező: a Vizuális Nevelésért Alapítvány volt. A 2010-as évtől a fesztivál a CinePécs fesztivál része lett, így alapítványunk szakmai tanácsokkal látta el a 11 évre visszatekintő fesztivált.

VNA Galéria
Bár az internet egyre több lehetőséget kínál, az igazi megmutatkozás a falon látható kinyomtatott fotó, vagy grafika. Ez természetesen lehet az alkotó szobájának egy része, lehet egy iskolai osztályterem, vagy egy erre szakosodott galéria. Ezért az alapítvány 2011 elejétől kialakított egy kiállító felületet a Pécs belvárosban (Csinos Presszó – Váradi Antal u. 8.) főként a fiatalokat megcélzó szórakozóhelyben.

KÉPÍRÁS Fotószakkör
Szükség van-e Pécsett fotószakkörre, amely a középiskolások és egyetemisták (főiskolások) korosztályának biztosít szakmai hátteret, társaságot? A kérdésre a válasz egyértelműen igen. A 2009. októberében indult szakkörre 42 fiatal jelentkezett. A tanév menetét követő szakkör kétheti rendszerességgel nyújtott ismereteket, tartott szakmai gyakorlatokat az érdeklődő fiataloknak. A foglalkozások előadásokból, szakmai gyakorlatokból, fotósétákból és kiállítások szervezéséből állt.

VNA Filmklub
2010 őszétől a tevékenységünket filmklubbal bővítettük, melynek neve Lumière Filmklub. Itt kétheti rendszerességgel vetítünk filmkülönlegességeket. A filmek előtt filmszakos egyetemisták tartanak rövid felvezetőt.

Bővebb információ honlapunkon: www.vna.hu

RÖVID SZAKMAI KONCEPCIÓ

Kulturális értékek, helyi események, helyi mindennapok témában önálló fotók (fotósorozatok) létrehozása. Ez három szakaszban valósul meg.

Elméleti szakasz:
A szakaszban az ismeretszerzés, készség szintű technikaismeret, vizuális nyelv megismerése és az ehhez kapcsolódó tudás a feladat.

A fényképezés jó pár esetben csapatmunka, így elengedhetetlen annak az igénye, hogy a hasonló érdeklődési körű fiatalok jó kapcsolatot alakítsanak ki egymásnak. Ez jelentheti az alapját a közös gondolkodásnak, segítésnek, munkának. Az ismerkedés során nemcsak egymás eddigi munkáit, hanem technikai hátterét is fel lehet térképezni. A másfélszáz évesnél „korosabb” fotózás kultúrtörténetének bemutatása elég bizonyítékkal szolgál ahhoz, hogy napjainkban külön művészeti ágként kezelik ezt a „szakmát”. Az épületek, épületbelsők riportok, portrék fotózásáról kapott ismeretek új távlatokat (állvány-, külső vakuhasználat) nyitnak a diákoknak.

Kreatív szakasz:
Az elméleti szakaszban átbeszélt, bemutatott stílusok, technikák alkalmazása, gyakorlása (konkrét példákon).

A digitális technika „laborja” a számítógép.  Képszerkesztési és feldolgozási alapismeretek nélkül nehéz boldogulni. A kreatív szakasz első részében odáig szeretnénk eljutni, hogy a képfeldolgozáshoz kapcsolódó kreatív ötletek megvalósításának tere ne csak a foglalkozás időszakára korlátozódjon, hanem működjön otthon is. A vakuhasználattal, portréfotózási gyakorlatokkal az egyszerű megoldásokat (amit otthon is meg lehet valósítani) sajátíthatják el a növendékek. Ebben a szakaszban a fotóséták után közvetlen (következő foglalkozás) visszacsatolás révén azonnal képet kaphatunk munkánk (munkáik) sikeréről, eredményéről a közösség révén. Itt több közös kapcsolódási pont kínálkozik az e-sajtósokkal (képriport-készítés, fotóséták, stb.) is.

Produktív szakasz:
Az eddig szerzett elméleti és gyakorlati tudás ötvözése, konkrét „termék” létrehozása.

Az alkotó folyamat legizgalmasabb folyamata, hiszen az összegyűlt képanyagból egy egységes, tematikus kiállítást kell létrehozni és ezt „el kell adni” a potenciális kiállítás-látogatóknak (reklám).

A produktív szakasz végére a diák el tudja érni és értelmezni is tudja az őt érdeklő szakirodalmat, el tud igazodni a fotósok világában (technika, további képzés, hová forduljon segítségért, stb.), amely által kialakul a saját stílusa, ízlése.

Letölthető anyagok:
A fotográfia története
A fényképezőgépről általánosan
Kompakt digitális fényképezőgépek beállításai
Riport, rendezvény és esemény fényképezése
…és www.vna.hu

Permanent link to this article: http://paletta.baralib.hu/?page_id=62